Grundlag for Mindfulness-meditation
Forpligtelse og holdning
Essensen af
Mindfulness-praksis er at arbejde imod at vågne op fra den selv påtvungne
halvsovende tilstand af uopmærksomhed, som vi så ofte er fastlåst i. En stor del
af vores liv leves på automatpilot; at vi i vores vågne tilstand ofte er mere
sovende end vågne. Vi er sjældent rigtigt fuldt tilstede her-og-nu.
Den holdning som
du indtager i arbejdet med at være opmærksom og til stede i nuet er afgørende;
at du praktiserer Mindfulness i dag og at du også gør det i morgen, uanset hvad
der ellers måtte være på din dagsorden. Din holdning skal fungere som fundament
for, at du kan udvikle din evne til at slappe af i krop og hoved samt udvikle
din evne til at koncentrere dig og se klart. Hvis energien og forpligtelsen er
lav, forringes fundamentet, hvilket besværliggører udviklingen af en
vedholdende ro og afslapning. Hvis fundamentet for alvor er skrøbeligt, og du
skal presse dig selv til at føle dig afslappet og forlanger, at der nu skal ske
noget, så vil ingenting kunne udvikle sig, og du vil hurtigt konkludere at
meditation ikke virker. Det samme gør sig gældende i forhold til fx at skulle
sove her og nu. Du kan ikke tvinge dig selv til at sove her og nu, men du kan
skabe de rette betingelser for at falde i søvn og dermed slappe af. Du kan som
udgangspunkt acceptere, at nu er du altså bare vågen, og det er hverken godt
eller skidt! Det samme gør sig gældende for afslapning i hoved og krop; dette
kan heller ikke henføres til viljesbestemmelse. Anstrengelsen vil blot føre til
spænding og frustrationer. Du skal ikke nødvendigvis kunne lide det, du skal
bare gøre det!!
Forpligtelse, selvdisciplin og
vilje
Udviklingen af
en meditativ opmærksomhed forudsætter, at du bliver i stand til at lægge mærke
til og acceptere tingene og tankerne som de er, uden at skulle ændre dem.
Ikke-dømmende
At indtage en
position, hvor du bliver et objektivt vidne til dine egne erfaringer. For at
blive det, kræver det, at du er i stand til at træde et skridt tilbage og blive
opmærksom på den konstante strøm af reaktioner og værdisættende tanker på indre
og ydre oplevelser, som du nemt kan blive fanget ind i hele tiden! Når du
begynder at blive opmærksom på den konstante tankeaktivitet, finder du ud af,
at du det meste af tiden værdisætter dine oplevelser som fx gode, dårlige eller
neutrale. Vanetænkningen ved at kategorisere oplevelser som gode, dårlige eller
neutrale er med til at låse dig fast i et bestemt mønster, som du uden videre
handler på og det kan i den sidste ende blive så dominerende, at den kan skabe
en permanent og altdominerende stressoplevelse. En effektiv måde, hvorpå du
bliver bedre til at reducere dine stressoplevelser, er således, at du bliver i
stand til at være opmærksom på, at du det meste af din tid udspiller dine
fordomme overfor indre og ydre erfaringer og at du kan se igennem dem uden
frygt og dermed befrie dig fra deres plage.
Tålmodighed
Tålmodighed
handler om, at være komplet åben for hvert øjeblik, der kommer i livet uden at
skulle ”mase” på for at komme videre. Du skal hele tiden huske dig selv på, at
der ikke er nogen grund til at blive utålmodig fordi, vi hele tiden bliver
opmærksomme på vores fordømme, og hvad de fører med sig af nye fordomme etc.
Der er heller ikke nogen grund til utålmodighed, hvis du ikke synes at der sker
noget med meditationsøvelserne. Giv dig blot plads og lov til at have dine
fordomme og lad dem komme som de nu engang er; de optræder i dine tanker uanset
hvad, og de er en del af dit liv og din virkelighed i det øjeblik, som de
folder sig ud. Hvorfor skynde på for at være et andet sted end i netop dette
øjeblik. Hvert øjeblik er netop dit liv, når det udfolder sig, så hvorfor
springe noget af dit liv over!?
Nysgerrighed & åbenhed
Ofte går vi til
livet og dets indhold med tanken om, at vi ved hvad det handler om, at vi på
forhånd ved hvad det går ud på, hvad der skal ske og hvad det ene og det andet
er for noget. Dette kan også benævnes som fordomme; vi dømmer eller definerer
tingene før vi møder dem og kommer derved også til at reagere på tingene ifølge
vores fordomme. Fordomme er intet andet end refleksioner af vores egne tanker
om tingene og har altså intet med tingene at gøre i sig selv. Vi kommer til at
tage tingene for givet og undlader dermed at opleve tingene, som de egentlig
er. Vi går glip af mulighederne, fordi vores tanker fortæller os, at vi
allerede ved, hvad det går ud på. Hvis vi bringer vores nysgerrighed i spil
hver gang, undgår vi dermed at sidde fast i forventninger, som er baseret på
tidligere oplevelser og dermed bliver vi bedre i stand til at modtage nye
muligheder. Vær derfor opmærksom på, at gå til tingene og til livet med stor
nysgerrighed; som om at hver gang er den første gang, du oplever det. Føl på
det, smag det, duft til det, se på det med nye briller hver gang. Når dine
tanker vandrer og tager opmærksomheden væk fra fx åndedrættet, så mød disse
tanker med nysgerrighed og åbenhed; er der sammenhænge mellem eller mønstre i
tanker, følelser og kropslige fornemmelser.
Tillidsfuld
En integreret
del af meditation er udviklingen af tillid til dig selv og dine følelser. Det
vil altid være bedre at stole på dine egne intuitioner og din egen dømmekraft i
stedet for altid at søge udenfor dig selv, også selv om du skulle begå nogle
fejl. Hvis noget føles rigtigt for dig, hvorfor så ikke sætte pris på det?
Hvorfor skulle du ignorere det eller prøve at lave om på det, bare fordi en
autoritet eller andre mennesker nu synes anderledes? Meditation handler også om
at du tager ansvar for at være din egen person og forstå, hvad det vil sige at
være din egen person, at lytte og stole på din egen eksistens! Det er vigtigt,
at være åben og modtagelig for, hvad du kan lære andre steder fra, men i den
sidste ende er det altid dig selv, der skal leve dit liv!
Ikke-stræbende
Næsten alt hvad
vi gør, gør vi med et formål: at opnå noget eller at være et andet sted. Dette
forhindrer dig i at meditere, da meditationens eneste mål kun handler om at
være; at være dig selv. Et eksempel kunne være, at når du nu sidder og
mediterer og tænker, at nu skal jeg blive afslappet eller at nu skal tingene
være anderledes, så har du her introduceret tanken om, at tingene lige nu ikke
er, som de skal være og at de derfor skal ændres; jeg skal gøre noget for at få
det bedre, blive dygtigere blive klogere etc. Denne holdning eller måde at
tænke på fungerer ikke som fundament for meditationen, da meditation
udelukkende handler om at være opmærksom på, hvad der sker lige her og nu i
dette øjeblik. Hvis du føler spændinger, smerte, ubehag eller kritiserer dig
selv, så vær opmærksom på, hvad det er der sker i dig lige nu i øjeblikket og
hvad det er for nogle tanker der er til stede. Tillad det at være der, så godt
du kan: Du skal blot være opmærksom på det der er og tillade alt hvad du
oplever og erfarer i dig selv fra det ene øjeblik til det andet, da det
allerede er der i forvejen. Den bedste måde at opnå dine mål på, er at lade
være at stræbe efter resultater og i stedet for blot at fokusere og acceptere
tingene, som de er fra øjeblik til øjeblik. Tålmodighed og hyppig meditation
inviterer til at resultater kan udfolde sig i dig og af sig selv!
Accepterende
Accept betyder,
at se og opleve tingene som de er. Det vil sige, at hvis du får et angstanfald,
så accepter, at du har et angstanfald i stedet for at begynde at tænke på,
hvordan du kan slippe af med det eller hvad det nu kunne være, der satte det i
gang. Vær til stede i dit angstanfald og vær således opmærksom på dine
kropslige fornemmelser, følelser og tanker. Accept betyder ikke, at du skal
kunne lide alting eller have en passiv tilgang til tingene og dermed fravige
fra dine principper og værdier. Accept betyder her slet og ret, at du er villig
til at se tingene, som de virkelig er uden at pådutte dem egne eller andres
ideer om, hvad de skal være. Vi skal blot minde os selv om, at være åben og
modtagelig for hvad end vi føler, ser eller tænker og dermed acceptere det
fordi, det er her lige nu i dette øjeblik
Ikke-fastholdende - at give
slip
Når vi begynder
at blive opmærksom på vores indre erfaringer, opdager vi hurtigt, at der er
visse tankemønstre og følelser, som vi tilsyneladende bliver ved med at gentage
i bestemte situationer. De gode tanker og følelser forsøger vi at forlænge og
de dårlige tanker og følelser forsøger vi at komme af med for at beskytte os
selv, da de på en eller anden måde er ubehagelige og skræmmende. I meditationen
skelnes der ikke mellem gode og dårlige tanker og følelser, vi accepterer og
anerkender blot deres tilstedeværelse. Hvis vi begynder at værdisætte tanker og
følelser som enten gode eller dårlige, så accepterer vi blot tanken uden at
forfølge den yderligere. Vi skubber således blot tanken til side. Det samme gør
sig gældende for tanker der vedrører fortiden eller fremtiden; vi accepterer og
slipper blot tanken og skubber den til side. Vi observerer bare at den er der.